Bilinçli Alışveriş

MAL SATIN ALIRKEN

Haklarınız: Satın aldığınız mallardan belirli standartları bekleme hakkına  sahipsiniz. 4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanuna göre malların taşıması gereken özellikler şunlardır.

Tatmin Edici Kalite: Satın aldığınız malın varsa standardına uygun olarak piyasaya sunulması zorunludur. Eğer herhangi bir standart yoksa o  malın tatmin edici kalitede satılması zorunludur. Mallar küçük ayıpları dahi taşımamalıdır.

Kullanım Amacına Uygun: Satıcı kullanım amacınızı dikkate almalı ve bu amaca uygun olan malı satmalıdır.

Tanımlandığı Biçimde: Satın aldığınız mal ambalajının üzerinde,tanıtım işaretinde veya kullanma kılavuzunda belirtilen ya da satıcı tarafından vaat edilen özellikleri taşımalıdır.

Bu haklar indirimli satışlar için de geçerlidir.

İşler Ters Giderse: Satın aldığınız malın ayıplı olduğunu anlamanız halinde malı teslim aldığınız tarihten itibaren 15 gün içerisinde satıcıdan;

Ayıplı malın değiştirilmesini,

Ödediğiniz bedelin iadesini,

Ayıbın neden olduğu değer kaybının  bedelden indirilmesini,

Ücretsiz olarak tamirini talep edebilirsiniz.

Bunlar sizin yasal seçimlik haklarınızdır.

Eğer ayıp gizli nitelikte ise veya ayıp hile ile gizlenmişse ,satıcı 15 gün içerisinde kendisine başvurulmadığı ileri sürerek sorumluluktan kurtulamaz.

Satıcı daha uzun bir süre garanti vermemiş ise,gizli ayıbı olan mala karşı haklarınızı

aramak için kanuni süreniz iki yıldır.Verilen malın ayıbı hile ile gizlenmişse,satıcı 2 yıllık

zaman aşımı süresinden yararlanamaz.

Bir malı satın aldığınızda bu sadece konuşma biçiminde olsa bile siz ve satıcı bir

sözleşme yapmışsınız demektir.Satın aldığınız mal ile ilgili olarak ortaya çıkan sorunu,satıcı ya

da imalatçı veya ithalatçı çözmek zorundadır.

Size hediye olarak verilen bir malın hatalı olduğu ortaya çıkarsa, bu malı satıcıya geri satın alan kişiye düşer.Ancak,bazı mağazalar hediye malın kendi mağazalarından satın aldığına dair kanıtlarınız olması şartıyla şikayetinize çözüm getirmeye çalışacaktır.

Ayıplı bir malın neden olduğu bir kaybınız olması halinde zararınızın karşılanmasını talep edebilirsiniz.

EĞER:

     Ayıptan size söz edilmişse yahut ayıplı mal satan bir yerden alışveriş yapmışsanız,

Hasara(zarara) kendiniz neden olmuşsanız,

Antika veya ikinci el mallar, yahut tamire ihtiyaç duyulan bir mal aldıysanız, bu haklardan yararlanmanız mümkün değildir.

Şikayet Ederken

Mümkünse hemen satın aldığınız malıda yanınıza alarak alışveriş yaptığınız yere geri gitmelisiniz. Gidemiyorsanız telefon etmelisiniz. Varsa faturanız veya satın aldığınıza dair diğer  kanıtlarınızı yanınızda götürün. Sorun çözümleninceye kadar daha fazla ödeme yapmamaya dikkat edin. Ancak, imzaladığınız sözleşmede sakınca yaratacak bir durun olup olmadığını kontrol edin. 

Telefonla Yapılan Şikayetlerde  

Söylemek istediklerinizi kontrol edin

İlgili fatura yada belgeleri hazır bulundurun.

Konuştuğunuz kişinin adını öğrenin.

Yaptığınız konuşmanın saatini, tarihini ve konuşulanları yazın.

Özellikle şikayetiniz ciddi ise bu konuşmayı takiben dilekçede gönderin.

Yazılı Şikayetlerde

Malın özelliklerini, nerede ve ne zaman satın aldığınızı ve ne kadar para ödediğinizi anlatın.

Sorunun ne olduğunu, o ana kadar neler yaptığınızı, kimlerle konuştuğunuzu ve neler olduğunu açıklayın.

Ne yapılmasını istediğinizi söyleyin.

Dilekçenizin yerine ulaştığını belgeleyebilmeniz için özel posta(iadeli-taahhütlü) kullanmayı tercih edin.

Gönderdiğiniz bütün dilekçelerin kopyalarını elinizde bulundurun. Makbuz veya garanti belgesi gibi belgelerin aslını değil kopyalarını gönderin.

Garanti

Gümrük ve Ticaret Bakanlığı’nca belirlenen sanayi malları için imalatçı/ ithalatçı garantisi bulunmaktadır. Bu garanti yasal haklarınızın yerine değil yasal haklarınıza ilavedir ve bazen verilen garantilerin  süresi yasal haklarınızın üzerinde olabilmektedir.

Garantiler şikayet etmeniz gerektiği durumlarda size yararlı bir destek veren ek haklar sağlar. Garantiler  açık, anlaşılır olmalı ve satın almayı gerçekleştirmeden önce görmeniz sağlanmalıdır.

Unutmayın birçok sanayi malının (tam listeyi Gümrük ve Ticaret Bakanlığından alabilirsiniz.) Bakım onarım servislerinin kurulması, yeterli teknisyen kadrosu ile yedek parça stoku bulundurulması zorunludur. İster garanti kapsamında ister garantisi bitmiş olsun. Bakanlıkça ilan edilen sanayi mallarının tamir süresi 30 iş gününü geçemez.

Tanıtma ve Kullanma Klavuzu

Gümrük ve Ticaret Bakanlığınca belirlenen gerek yurt içinde üretilen gerekse ithal edilen sanayi mallarının bakım onarım ve kullanılmasını gösteren Türkçe tanıtma kılavuzlarıyla satılması yasal bir zorunluluktur. Alışverişinizde lütfen kullanma kılavuzu olan malları tercih ediniz.

Yanıltıcı Fiyatlar

Satıcıların mallar hakkında yanıltıcı fiyatlar öne sürmeleri  suçtur. Bir fiyatla ilgili olarak ciddi bir biçimde yanıldığınızı düşünüyorsanız satıcının bulunduğu yerdeki Tüketici Sorunları  Hakem  Heyeti ya da Gümrük ve Ticaret Bakanlığı İl Müdürlüklerine başvurun ve konuyu araştırmalarını söyleyin.

Satıcıyla yaptığınız bütün görüşmeler sonucunda sorununuz çözüme ulaşmamışsa veya sonuçları memnun değilseniz aşağıda açıklanan kurumlara başvurabilirsiniz.

1-Tüketici Sorunları Hakem Heyetleri

80 il merkezinde Sanayi ve Ticaret İl Müdürlükleri ve bütün ilçelerde kaymakamlıklar bünyesinde faaliyettedir.

Başvurunuzu, malı satın aldığınız satıcının bulunduğu yerdeki tüketici sorunları hakem  heyetine yapabilirsiniz. Kapıdan satış yoluyla bir mal aldıysanız bulunduğunuz yerdeki hakem heyetine başvurabilirsiniz. Başvurunuz bilirkişi incelemesi gerektirenler hariç en geç bir ay içerisinde karara bağlanır.başvurularda herhangi bir ücret alınmaz.

2-T.C. Gümrük ve Ticaret Bakanlığı

Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürlüğü Eskişehir  yolu 7. km ANKARA Tel:0312.286.03.65  Fax:0312.285.88.40  

3-Sanayi ve Ticaret İl Müdürlükleri

4-Tüketici Sorunlarına Bakmakla Görevli Mahkemeler

Asliye Ticaret veya Asliye Hukuk Mahkemeleri

5-Bulunduğunuz yerdeki tüketicinin korunmasına yönelik olarak faaliyet gösteren dernek veya vakıflar

6-Etiket mecburiyetine uygulama konusundaki şikayetler için belediyeler

Sipariş Yolu İle Satın Alınan Mallar

Sonradan teslim gerektiren veya stokta bulunmayan bir mal sipariş ettiğinizde- mobilya gibi mümkünse bu siparişe ilişkin yazılı bir sözleşme yapınız.Bu sözleşmede siparişlerinizin teslim tarihi mutlaka yer almalıdır.Eğer böyle bir tarih belirleyemediyseniz  dahi makul bir sürede size ulaştırılmalıdır.Eğer makul bir sürenin geçtiğini düşünüyor ve daha fazla beklemek istemiyorsanız satıcıya belirli bir tarihte mal size ulaşmazsa paranızın iade edilmesini istediğinizi söyleyin.Bir mal sipariş ettiğinizde satıcı ile bir fiyat üzerinde anlaşmalısınız.

Peşin Ödeme

Malı teslim almadan peşin ödemede bulunmak bazı açılardan riskli olabilir.Firmanın iflas etmesi durumunda peşin ödediğiniz ödediğiniz miktarı kaybedebilirsiniz.Peşin ödeme,bir malın ayırtılması için depozit verilmesi şeklinde olabilir.Eğer fikrinizi değiştirirseniz büyük bir olasılıkla paranızı alamayabilirsiniz.Çünkü bu sözleşmeden caymanın cezai şartı olarak kabul edilecektir.

Başka Ne Yapılabilir?    

Bir şikayetin çözümlenmesinde zorlanıyorsanız daha fazla çaba gösterin.Size zorluk çıkaran veya yardımcı olmayan satıcıya,Hakem heyetine gideceğinizi söylemeniz bile şikayetinizin çözümü için yeterli olabilecektir.Haklı olduğunuza inanıyorsanız,hakkınızı aramak için size gösterilen tüm yollara başvurun.Zira böyle bir durumda hakkınızı aramanız sadece o mal veya hizmet nedeniyle sizin zarara uğramanız değil,aynı zamanda tüketiciye saygılı olmayan satıcıyı ödüllendirmek ve başka tüketicilerin de benzer mağduriyetlere uğramasına sebep olmak anlamına gelir.

Bir şikayetin çözümlenmesinde zorlanıyorsanız daha fazla çaba gösterin.Size zorluk çıkaran veya yardımcı olmayan satıcıya,Hakem heyetine gideceğinizi söylemeniz bile şikayetinizin çözümü için yeterli olabilecektir.Haklı olduğunuza inanıyorsanız,hakkınızı aramak için size gösterilen tüm yollara başvurun.Zira böyle bir durumda hakkınızı aramanız sadece o mal veya hizmet nedeniyle sizin zarara uğramanız değil,aynı zamanda tüketiciye saygılı olmayan satıcıyı ödüllendirmek ve başka tüketicilerin de benzer mağduriyetlere uğramasına sebep olmak anlamına gelir.